Flygande Jakob & hippiefrisyrer

Om du hade kikat in genom fönstret på Happy Tammsvik under svensk Direktreklams 40 års jubileum hade du inte trott dina ögon. Där inne roade sig ett 90-tal personer som på 70-talet. Tuperat hår, utsvängda byxor och långa västar. Discoglitter och hippiefransar.
– Alla gick ”all in” när vi firade 40 år! Kvällen blev en tidsresa som vi sent kommer att glömma, berättar Maria Cramne försäljningschef för lokal och regional försäljning på Svensk Direktreklam.

Historien har sin början tidigt 70-tal i Uppsala. En trebetygsuppsats ledde till en affärsidé som i sin tur blev starten för svensk Direktreklam 1976. Idag är det landets största privata direktreklamföretag. BokningsBolaget var med och arrangerade ett 40-årsjubileum där det skrevs svensk reklamhistoria.

Förberedelserna pågick i över ett halvår. I februari 2016 fick Madeleine Jurefors, projektledare på BokningsBolaget, ett samtal från Svensk Direktreklam. De ville ha hjälp med att hitta en lämplig kursgård för 100 personer i september.
– Hon var lyhörd och förstod att vi behövde hjälp med mer än bara att hitta en lokal, berättar Maria Cramne.

Rettrotema på hela upplägget

Temat var givet. Den röda tråden skulle självklart vara 70-tal. Val av plats föll på Happy Tammsvik.
– Madeleines rekommendation var perfekt. Herrgården har en häftig retrostil vilket gick i linje med vårt nostalgitema.
Till lunch serverades Flygande Jakob. Redan då höjdes skratten och stämningen. En del yngre medarbetare hade aldrig smakat den då så populära blandningen av bananer, kyckling och jordnötter i gräddsås.

På Madeleines inrådan följde sedan en i temat passande aktivitet som alla kunde vara med på. I mindre grupper utfördes teamövningar där deltagarnas olika förmågor togs till vara.
– Det var en bra blandning av kluriga frågor och lagom fysisk aktivitet. Den grupp som bäst tog till vara på olikheterna i teamet vann.
Efter en fartfylld eftermiddag hade gänget gjort sig förtjänt av en After Beach med varmkorv och bostongurka. Nu började uppladdningen inför kvällen!

I inbjudan som gått ut var budskapet tydligt. Klädsel: 70-tal. Maskerader ska vara dyrbara historier men här var tanken att de skulle rota i sina gömmor hemma eller fråga äldre vänner och släktingar.
– De fick klä sig som de ville bara det var 70-tal – och det gjorde de! Vilket engagemang!

Konserverande päron & covers

Trerättersmiddagen bestod enbart av 70-talsklassiker. Gissa desserten? Konserverade päron med smälta mintkakor. Maria var imponerad av vad köket på Happy Tammsvik hade åstadkommit med de gamla nostalgirecepten.
Under kvällen underhöll coverbandet Made in Sweden. BokningsBolaget anlitar dem flitigt och vet vilket drag det kan bli när de kommer igång.
– Det blev en väldigt bra stämning, berättar Maria. Vi dansade och sjöng till allt från Lasse Berghagen till Diana Ross.
Det var 70-tal hela vägen! Ända in på natten så en DJ tog över.
– Vi är supernöjda med jubiléet och med Madeleines arbete. Det är skönt när ens samarbetspartner är lyhörd och snabb på att återkoppla.

Få mötesinspiration direkt i din inkorg!

Anmäl dig till vårt månatliga nyhetsbrev för att ta del av förmånliga erbjudanden, inspirerande artiklar och tips på hur ni skapar en kreativ och produktiv konferens.